mandag den 19. december 2011

Virkeligheden & bøger...

Det her bliver sådan lidt et surt opstød indlæg, så er I forberedt :)
Jeg får kigget en del butiksvinduer for tiden, og har vist for vane at kigge lidt ekstra hos boghandlerne (må være gammel vane for det er i virkeligheden temmelig begrænset hvad jeg får læst). Nå men altså jeg bliver altså sådan lidt irriteret over div bogtitler, for gys hvor er der mange som vidner om at du ikke er god nok som du er, men at du skal ændre dig...
"vejen til succes..." hvis du bare gør som bogen foreskriver skal du nok få succes i dit liv, hvis ikke er du dømt til evig fiasko eller?
"manderevolutionen" spis det her mad, uanset om du kan lide det eller ej, for så bliver du rigtig mandig (og det er så åbenbart i sig selv noget at stile efter?!). Og indeholder bogen opskrifter som kvinder, som en kæmpe homogen gruppe, ikke kan tåle/lide??
"- lad opvasken stå og få bedre sex" og hvad så hvis du ikke er i stand til at give dig hen til det der sex hvis dit hjem flyder? Eller endnu værre, hvad nu hvis du faktisk giver dig hen, lader opvasken stå, og dit sexliv efterfølgende fortsat stinker? Så er man da virkelig på den.

Jeg tænker at mennesker er lige så forskellige som vi er mangfoldige og det jo netop er det som gør os fantastiske. Jeg savner bøger med titler som "du er god som du er", "du gør dit bedste og det er godt nok", "det unikke og fantastiske menneske"...

Ovenstående var i virkeligheden nok mest tænkt som en påmindelse til mig selv. Jeg kan sagtens give mig selv gok i nødden flere gange dagligt, det har jeg faktisk slet ikke brug for bøger til at gøre, men har sværere ved skulderklappende, og det har div. Skribenter tilsyneladende også...

Godnat du fantastiske menneske :)

3 kommentarer:

mor sagde ...

Til den vidunderlige falkemor.Kom du bare i gang med at skrive om alle de dejlige mennesker ,der omgiver dig og gør din hverdag hver at leve for,søde, det er jo ikke sikkert ,at mennesker ser alle de dejlige ting vi har i vores nærhed.Glæder os til vi ses i morgen ,knus

søster Birgit sagde ...

Kære søster
Ja, men det var da godt at du kom med en advarsel, eller hvorfor var det at du havde brug for det?

Jeg tænker det er okay, at vi indrømmer når noget støder eller skurer i vores ører, øjne eller tanker/følelser. Jeg tænker lige som du, at det er at stræbe efter det lyse( det heliptropiske princip), det som giver os varme og velvære, men livet er også det som ikke lykkes.

Bøgerne om du omtaler - tænker jeg skrives for at vi, når vi søger efter en forandring i vores liv, kan få nogle indspark eller kærlige skub til at gøre nye overvejelser.

Når jeg kigger i min bogreol, så ser jeg bogtitler som er indkøbt på forskellige tidspunkter i mit liv og på det indkøbte tidspunkt var det som optog mig.

Måske du skulle skrive en klumme til en af aviserne om dine tanker og betragtninger om hvordan du oplever vores liv gribes an via bogtitler.

Det var mine tanker efter at have læst dine.

Tak for dig og tak for du er min søster :0)

Hanne sagde ...

Hvor der er efterspørgsel er der marked - hvilket i mine øjne er ganske trist. Hvorfor er der så mange som er usikre på sig selv, livet, hvad der er "godt" og alt muligt andet der gør mennesker utilfredse og springer ud af et usikkert selvbillede. Vores individualiserede kultur opfordrer os hele tiden til at mærke efter og udvikle eget potentiale - men jeg tror aldrig vi har været dårligere til reelt at vide hvem vi er.
Tanker fra Hanne