tirsdag den 14. januar 2014

Drengen, der spiser sin havregrød

Jeg begynder at sætte spørgmål til hvad det egentlig er de lærer nede i den skole.... Her til aften har Aske fortalt følgende historie om "drengen der spiser sin havregrød" (som han bad mig skrive ned, hvilket jeg har gjort ordret):

Engang vågnede mor og far fordi de vågnede og vækkede deres børn. Så sagde moderen:"spis din havregrød før den bliver kold". "Jeg vil ikke" "jamen det skal du, og hvis der skal være mere brok om det, kan du få en rask endefuld" og så spiste han.
Så vågnede drengen næste morgen. Han følte sig stærk. "Vi skal spise lakridslagkage" "nej vi vil ikke". "Jo og hvis der skal være noget brok om det, kan I få en rask endefuld" og så spiste de hele lagkagen op.
"Nu skal i ud at gynge mig". "Vi vil hellere på arbejde". "Nej det skal i ikke, i skal gynge mig og hvis der skal være mere brok om det, kan i få en rask endefuld". Og så gyngede de ham.
"Nu skal vi spille fodbold". "Vi vil ikke, vi vil hellere på arbejde". "Nej i skal ej og hvis der skal være mere brok om det, kan i få en rask endefuld". Og så spillede de.
Nu ser de fjernsyn. "Må vi gerne komme på arbejde i morgen?" "Ja det må i gerne hvis i spiser jeres lakridslagkage". "Vi vil ikke" - "og hvis der skal være mere brok om det kan i få en rask endefuld..... Så kan i lære at det er godt at spise op". 
Slut.

3 kommentarer:

søster Birgit sagde ...

ja det forstår jeg sandelig godt - mon ikke Aske er kommet med en kommentar om at børnene ikke må slå?

bedstefar og bedstemor sagde ...

Far siger : Hvor er pædagogikken,vi forstår det ikke ,godt du snart skal have en snak med de lærere.Meget flot gengivet,hvis det er sagt sådan .

Falkemor sagde ...

Beklager at jeg er lidt dårlig til at fælge op herinde - skal lige ind i vanen med at komme forbi dagligt 😉 Altså historien er en gengivelse af en film de har set, hvor pointen er lidt sådan at børn får "hævn" på de tossede ting de voksne gør og siger til børn.... Er bare ikke helt sikker på at aske har fanget pointen. Og så er jeg altid i tvivl om de der moraler som går på noget vi voksne kender til (fordi det er fra vores opvækst), om nutidens børn forstår det, fordi de forhåbentlig ikke kender til børn der får endefuld eller besked på at spise op (ved godt jeg er naiv her, men hååååååber jo). I hvert fald tror jeg ikke helt Aske har fanget forfatternes pointe 😉