lørdag den 19. januar 2013

African flower mm

Jeg har i denne uge lavet african flower i forsk varianter. Jeg har brugt Sisses opskrift som basis, og den første jeg hæklede, var præcis som hun angiver (den til venstre), og så selv tilføjet og fjernet antal kronblade - bare fordi jeg synes selve blomsten er virkelig fin. Nu skal jeg så bare lige have lavet dem om til firkanter :)

Her er de andre firkanter jeg har lavet i ugens løb...
Først denne opskift, hvor jeg tilføjede en ekstra omgang med fastmasker.
Den næste i samme stil, men alligevel anderledes. Det var også på denne side at jeg gjorde en fantastisk opdagelse, som jeg bliver NØDT til at dele :) Når man hækler firkanter, starter man som regel med at slå x antal lm op som man så vha, en km samler til en ring. Det er så i denne ring den første runde laves. Jeg synes godt det kan være lidt svært at få samlet til en ring og endnu mere svært at få plads til f.eks. 12 stgm i en 4 m kæde - men ikke længere, for nu har jeg lært at lave en Adjustable Loop - se DET er smart OG enkelt ikke mindst :)


Firkanten med de 4 små lilla ringe er endnu en hentet hos Frankie's Knitted Stuff. Jeg valgte at hækle de små firkanter sammen i stedet for at sy, som angivet i opskriften.
Den sidste er fra signed with an owl med den ret store ændring at min firkant skulle være betydelig mindre end i opskriften. Jeg fulgte opskriften t.o.m. 3. runde og så skulle jeg så selv få de to omgange "firkant" til at passe med størrelsen. Efter et par forsøg lykkedes det:
4. runde: som opskriftens 7. runde.
5. runde: der hækles i lm buerne således: (1 hstgm, 2 stgm, 1 lm), (3 stgm, 2 lm, 3 stgm. 1 lm), (2 stgm, 1 hstgm, 1 lm) dette gentages i alt 4 gange og afsluttes med km i den første hstgm
6. runde: som opskriftens 9. runde, selvfølgelig tilpasset denne firkants størrelse
Mon det gav mening?!

Jeg har forresten lært endnu en ny ting i ugens løb (juble juble) og det er ved farveskift. Jeg har forsøgt mig med et par måder at fastgøre garnet men synes at den nye måde standing stitch indtil videre er den der fungerer bedst. Jeg får vild optur over at lære nyt :)

Ingen kommentarer: